torsdag 12. juni 2014

Prinsipielt sett...

Jeg innbiller meg at mange aldri har hørt begrepet permakultur. De som har hørt om det tenker raskt på hageplanlegging og flerårige matvekster. Permakulturen er dette, men så mye mer!

Prinsippene, som kan anses som verktøykassa i permakulturfilosofien, bør kunne tilpasses og benyttes på de fleste områder og prosjekter. Hva med eget liv og helse? Med en holistisk tilnærming vil menneskene være en selvfølgelig del av all planlegging og design. Å tegne opp en kjøkkenhage uten å tenke på hvem som skal bruke den, er ikke god design. I mange norske hager er kjøkkenhagen ikke sjelden forvist til en liten, neglisjert flekk lengst bort i et hjørne. Ofte er det både skyggefullt, tørt, overgrodd og bevoktet av en knottbestand som kan gjøre en stakkar blodfattig og psykotisk på minutter. Ikke rart at tujahekken og pottene med lobelia lever herrens glade dager, når de (merkelig nok?) er tilvist orkesterplass to meter fra husveggen, der mennesker faktisk ferdes.

Min tanke er å bruke prinsippene på meg selv, mitt liv, helse, hus & hjem. Vi kan si, -det hele. Alt. Det er helhetstankegang, ikke sant? Som sagt vil mennesker alltid være en viktig del av et permakulturdesign. Likevel har jeg ikke lest om så alt for mange prosjekter der man bruker det som verktøy for å bedre helsa. Ideelt sett vil alle (ledd i et design) få bedre helse av permakultur, men her snakker jeg om å gå inn på detaljnivå og se om naturens ”blueprint” kan overføres til min helse.


Hva er så disse ”prinsippene” spør du? Jo, det er en del av dem. Noen skrevet av pionerene innen permakultur som David Holmgren, og flere (mer eller mindre variasjoner av disse) er føyet til av andre permakulturdesignere med tid og erfaring. Disse verktøyene, eller teoretiske retningslinjene, er hovedfokus på alle permakultur-design kurs, et grunnkurs som gir deltakere mulighet til å ta i bruk filosofien i praksis, og kalle sitt arbeid permakultur design. Prinsippene er laget på bakgrunn av observasjon og arbeid med naturlige økosystem – målet er bærekraftige, ”permanente kulturer”.

Det første overordnede ”slagordet” å merke seg er;
Earth Care
People Care
Fair Share

Det er hovedsakelig 12 prinsipper man jobber ut fra (men det finnes altså flere). Disse er fra David Holmgrens hjemmeside. På siden finnes også en poster (PDF) med prinsippene og permakultur-blomsten (PDF). For mer utførlig informasjon om prinsipper og permakultur generelt, er denne siden et fint sted å starte. (Hva med en permakultur sang?)

1. Observe and interact
2. Catch and store energy
3. Obtain a yield
4. Apply self-regulation & accept feedback
5. Use and value renewable resources & services
6. Produce no waste
7. Design from patterns to details
8. Integrate rather than segregate
9. Use small and slow solutions
10. Use and value diversity
11. Use edges and value the marginal
12. Creatively use and respond to change

Jeg vet at det er en dame i England, Flo Scott, som har brukt permakultur som verktøy på vei mot en bedre helse. Dette ble en del av hennes diplomprosess, og hun jobber nå med permakulturdesign på forskjellige vis. Permaculture Magazine hadde også en artikkel om henne som kan leses i arkivet.


Så jeg tenker å begynne med begynnelsen. Igjen. Jeg føler at jeg har gjort det så mange ganger før, da jeg også har helseproblemer som jeg gjerne skulle vært foruten. Kan permakulturprinsippene hjelpe meg videre? Kan jeg med tiden lage et design som ikke bare springer ut fra kjøkkenhagen, men hovedsakelig fra meg selv (og mine nærmeste)?

I det minste må jeg frem fra det skyggefulle hjørnet med knottsvermen, til et sted der mennesker ferdes. Og jeg skal begynne med begynnelsen.

Observe and interact.


2 kommentarer:

  1. Jeg er der du er, med tanke på å begynne på nytt hele tida. Du vet jo hvorfor ;) Men jeg klipte plenene i går da, så plenpolitiet er fornøyd. Jammen fant jeg ikke igjen staudene mine som sto i krukker også, hehe. Jeg mangler litt inspirasjon pga at her jeg bor nå ikke er mitt, det føles så bortkasta og ordne det fint (les; ikke kortklipt plen og masse grønne saker) og så må jeg dra igjen. Jeg PRØVER å dyrke i krukker og kar men det er sannelig ikke alt som trives slik, av planter altså. Jaja. Vil du ha besøk? *smiler pent*

    SvarSlett
  2. Ja, besøk :) Sms? ;)
    Skjønner det med lånt hage... Har egen hage, men føler sjelden jeg får ting ut i praksis likevel... :P

    SvarSlett