tirsdag 17. juni 2014

Skvallerkålpai

Ugresspai fritt etter hukommelsen.

Vi har praktisk talt ikke skvallerkål i hagen. Men jeg vet at den er et forhatt ugress rundt om; i bås med enkelte sneglearter, løvetann, kveke (kom gjerne med tips ang denne) m. fl. Jeg plukker med meg skvallerkål når jeg er på besøk hos mamma. Det virker som om hun synes det er ok ;-)


Skvallerkålen er best om våren, når skuddene er lysegrønne. Jeg har ingen eksakt oppskrift på denne paien, da det har en tendens til å utarte seg etter hvert som matlagingen pågår. Plutselig finner man for eksempel en boks cottage cheese bakerst i kjøleskapet, som har gått ut på dato for en måneds tid siden, men som riktig nok ikke er åpnet. Den fikk bli med. Jeg tror hun flirer litt av meg (min mor), når jeg forteller at jeg bruker månedsgammel hytteost, og at jeg bruker melka til den klumper seg i kaffekoppen. Da jeg var liten skar vi muggen av osten og spiste videre. Det synes jeg (på generelt grunnlag) er en god holdning å videreføre.

Så. Til verket. Dvs til kjøkkenbenken.

Paideig:
Mel
Smør (ørlite mer smør enn mel)
Litt kaldt vann (2 ss ca)
Evt litt salt

Fyll:
En hel haug hakket skvallerkål
Hvitløk
Purre
Et par egg
En boks cottage cheese
En dæsh matfløte
Litt hvetemel
Div urter fra hagen: løpstikke (ikke mye!), hagetimian fra plenen, oregano, spansk kjørvel.
Revet ost
Salt og pepper etter smak

Lag paideigen, elt til den blir fast og smidig. La den hvile i plast i kjøleskapet i en halv time. Forstek paiskallet (prikk med gaffel først) i ca 15 min på 200 grader. (Såvidt gyllen.)

Pisk eggene lett sammen med litt fløte. Jeg blandet i urtene, hvitløken og så cottage cheese til en masse. Så hadde jeg hakket purre i paiskallet, deretter skvallerkålen. Dryss på et par ss hvetemel. Hell over eggemassen. Strø godt med revet ost på toppen. Stek på 220 grader til den er ferdig/gyllen ;-) NAM! Jeg vet at det ikke er mengdeangivelser her, men dette blir godt - bare prøv deg frem.

9 åringen mente det var den beste paien som noensinne var laget. Ja til ugressmat.

2 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift! Dette skal jeg prøve!

    SvarSlett
  2. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett