fredag 13. juni 2014

Ugress og ugress, Fru Blom.

Det sies at ugress er det vi kaller de plantene vi ennå ikke har sett nytten av. Hjemme hos meg er det ikke mye ugress. Egentlig ikke noe. De fleste vil si at min hage ikke er annet enn ugress, men jeg har en indre motstand mot å klistre slike negativt ladede ord på en plante. Bare fordi jeg helst skulle sett at den ikke vokste akkurat der? Hvem er jeg til å bestemme eller til å tro at jeg har innsikt nok til å se helheten og verdien av for eksempel skvallerkålen eller løvetannen?

Men vi kan også se litt bort fra ugressfilosofiske betraktninger, og innrømme at noen ganger, faktisk av og til ofte, hadde det vært godt for sjelen om noen av dem ikke vokste akkurat der. I stedet for å gå på med RoundUp´en eller annen sadistisk hagekjemi på planter og jordliv, tenkte jeg det ville være spennende å prøve noe mer skånsomt. Det gjenstår å se om det er virksomt. Nå skal jeg ikke påstå at denne løsningen er fullstendig ”grønn”, men jeg vil tro den slår alle butikk-kjøpte ugressmidler hva gjelder miljøvennlighet.

Oppskriften består av salt, oppvaskmiddel og eddik. Forholdet dem i mellom varierer i oppskriftene, men det pleier å være mest eddik. Jeg skal prøve litt forskjellige blandinger, og på forskjellig ugress, så kommer jeg tilbake med resultat. Jeg har også lest at man skal spraye når det er varmt og tørt ute.


2 kommentarer:

  1. Hyggelig å se at du blogger igjen! Vil bare nevne at skvallerkål/hanefot vissnok er spiselig. (Har dog ikke prøvd dette selv...)

    SvarSlett
  2. Koselig å høre :) Har allerede laget pai av skvallerkål i år. Kjempegodt. Jeg har veldig lite av det i hagen her, men var hjemme hos mamma og fikk plukke av hjertens lyst ;) Vet at mange "sliter" med den. Det må kanskje bli et innlegg om skvallerkålpai.....

    SvarSlett